AFONSO, Alethia, Burghard BALTRUSCH, Alba CID y Cristina TAMAMES (eds.) (2018). O Poético e o Político [monográfico], e-Lyra. Revista da Rede Internacional Lyracompoetics, 11.
ALFONSO-GARCÍA, Alethia (2020). “Reconsidering the Environment and Configuring a Truth through Contemporary Galician Poetry”. Bulletin of Contemporary Hispanic Studies. Vol. 2.. No. 2. 195-210. DOI: https://doi.org/10.3828/bchs.2020.12
BALTRUSCH, Burghard e Isaac LOURIDO (eds.) (2012). Non-lyric Discourses in Contemporary Poetry. Múnic: Peter Lang/Martin Meidenbauer.
___ (2012). “"Sketching Non-lyric Discourses in Contemporary Poetry". Non-lyric Discourses in Contemporary Poetry. Múnic: Peter Lang/Martin Meidenbauer, 1-11.
BALTRUSCH,
Burghard y Carlos NOGUEIRA (2017). “O riso no Realismo português”, Romanische Forschungen, 129, 457-476.
BALTRUSCH, Burghard (ed./coautor) (2013). Lupe Gómez: libre e estranxeira. Estudos e
traducións. Berlín: Frank & Timme.
___ (ed./coautor) (2014). O que transforma o mundo é a necessidade e não a utopia”. Estudos sobre
utopia e ficção em José Saramago. Berlín: Frank & Timme. ISBN:
978-3-86596-496-0.
___ (2015). “Traducir lo poético en el espacio
público: algunas cuestiones hermenêuticas relacionadas con el graffiti y la
performance como poesía de intervención”, en Cid/Lourido (eds.) 2015: 23-58.
___ (2018): "Fendas
poéticas no espaço público: sobre os ofícios múltiplos da street art em Banksy
e MAISMENOS", en Frias et al. (eds.) 2018: 369-391.
___ (2018). “Sobre tradutibilidade e intradutibilidade
em Walter Benjamin”, Cadernos de Tradução
38:2, 32-60.
___ (2018)."Poetics in public space: towards a hermeneutic framing
of ephemeral poetic expressions", Cosmos and History: the Journal of
Natural and Social Philosophy, 14:3, 168-195.
___ (2018)."'Amanhã
acontecido'- Reflexões sobre arte e política em Alexandre O'Neill", en Meirim
(ed.) 2018: 121-141.
BERMUDEZ, Silvia y JOHNSON, Roberta (eds.) (2018). A New
History of Iberian Feminisms. Toronto: University of Toronto Press.
BERMUDEZ, Silvia y
GEIST, Anthony L. (2019). Cartographies of Madrid: Contesting Urban Space
at the Crossroads of the Global South and Global North. Nashville: Vanderbilt
University Press.
BERMUDEZ, Silvia
(2018). Rocking the Boat: Migration and
Race in Contemporary Spanish Music. Toronto: University of Toronto
Press.
CASAS, Arturo (2015). "Sobre la inestabilidad
funcional del discurso poético en el nuevo espacio público", en Cid/Lourido
2015: 83-110.
___ (2015).
"World Poetry in a Socio-Political View", en Liina Lukas e Katre Talviste
(eds.), Taming World Literature: In
honorem Jüri Talvet. Tartu: University of Tartu Press - Interlitteraria,
78-92.
___ (2015). "Sobre o suposto dunha literatura
mundial nun espazo público global. Avaliación desde o pensamento de Nancy
Fraser", en Nieves Herrero et al. (eds.), Novo espazo público: a emerxencia cultural, Compostela: Universidade
de Santiago de Compostela, 13-28.
___ (2016). "Verdad, acontecimiento, opinión
pública: lecturas de la mendacidad por el poema crítico (a la luz de la obra de
Antonio Méndez Rubio)", en Palmar Álvarez-Blanco y Antonio Gómez
L-Quiñones (coords.), La imaginación
hipotecada. Aportaciones al debate sobre la precariedad del presente.
Madrid: Libros en Acción, 313-324.
___ (2016). "A socioloxía cultural de Karl
Mannheim e a poética histórica de Mikhaíl Bakhtín como fundamentos renovadores
da periodoloxía literaria: aplicacións á poesía galega dos anos 1916-1931",
en Luís Cochón (coord.), Arredor das
Irmandades da Fala. Pensamento, política e poética en Galicia (1914-1931).
Vigo: Xerais, 243-257.
___(ed.) (2016). Poetry
in the Public Space. Versión 1.0. Base de datos relacional tetralingüe
(inglés, gallego, castellano y portugués). ISSN 2530-6960. http://bd-poespublic.org/nc/en/search/.
___ (2017). “Si el poema gira a ensayo. Experiencia,
diánoia y regímenes de enunciación”, en
Luis Alburquerque-García et al. (eds.), Escritura
y teoría en la actualidad. Actas del II Congreso Internacional de ASETEL.
Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 39-51.
___ (2017). "The Real and the Public in Recent Critical
Poetry (With a Note on Antonio Méndez Rubio's Work)", en Geneviève Fabry y
Stéphanie Vanasten (eds.), Poésie et
spaces publics. Les Lettres Romanes,
71.
___ (2017). "A enunciação e o acto fotográficos
perante a enunciação e o acto poéticos", en Frias et al. (eds.) 2017: 11-36.
___ (2019). "Iberismos, comparatismos y estudios
ibéricos: ¿por qué, desde dónde, cómo y para qué?", en Cristina Martínez
Tejero y Santiago Pérez Isasi (eds.), Perspetivas
críticas sobre os estudos ibéricos. Venecia: Edizioni Ca' Foscari, 23-56.
___ (dir.) y Equipo Glifo (2019). DiTerLi. Base de datos do Dicionario de termos literarios (v. 2.7).
Santiago de Compostela: Centro "Ramón Piñeiro" para a Investigación
en Humanidades.
CHOUCIÑO, Ana (2015). "Claves en la poética de
Francisco Hernández", en Carmen Alemany (coord.), Poéticas mexicanas del siglo XX. De Contemporáneos a la actualidad.
México: Universidad de Guadalajar, 235-251.
___ (2016). “Voces para la memoria sin límite: la obra
poética de Néstor Ponce”. Bulletin of
Hispanic Studies, 93:6, 667-681.
___ (2017). "De la melancolía del rebelde: la
poesía de Efraín Huerta". Tema y
variaciones de literatura (Fondo y forma en la poesía de los siglos XX y XXI), 48, México: Universidad Autónoma
Metropolitana Azcapozalco, 59-78.
___ (2018). “Una trístida tristeza: revisión de la
poesía de Marco Antonio Campos”. Revista
de literatura mexicana contemporánea, 73, Universidad de Texas, El Paso (en
prensa).
CID, Alba e Isaac LOURIDO (eds.) (2015). La
poesía actual en el espacio público. Villeurbanne: Éditions Orbis Tertius.
___ (2015). “Paradigmas en movimiento: La poesía
actual en el espacio público”, en Cid/Lourido (eds.) 2015: 9-20.
CID, Alba (2015). “Automención e figuracións do
eu-muller na poesía galega dos 90 escrita por mulleres”, en Cid/Lourido (eds.) 2015:
165-182.
___ (2015). “Da rostridade ao anonimato combativo de
Wu Ming: autoría na rede”, en Nieves Herreroet al. (eds.), Novo espazo
público: a emerxencia cultural. Compostela: Universidade de Santiago de Compostela,
81-92.
___ (2017). “Desvelar”. “[Prólogo a] Poesía
reunida de Chus Pato. Volumen I (1991-1995). Barcelona: Editorial Ultramarinos, 5-27.
___ (2018).
“Eduardo Moreiras: una rara avis no campo cultural galego da segunda
metade do século XX”, en María Teresa López Fernández et al. (eds.), Estudos
literarios e campo cultural galego. En honra ao profesor Antón Figuroa.
Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, 79-82.
___ (2018). “Variaciones del
lughar. CO COCO U, Luz Pichel con versión al castellano de Ángela Segovia. La
Uña Rota, 2017”. Nayagua.
Revista de poesía, 27, 227-232.
___ (2019). “La niña de los
fósforos. Los salmos fosforitos, Berta García Faet. La Bella Varsovia, 2017”. Nayagua. Revista de poesía, 30, 151-156.
FABRY, Geneviève (2016). “La figura de Jesucristo en
la poesía hispanoamericana (de Lezama Lima a Zurita)”, Taller de letras (Universidad católica, Santiago de Chile), 4,
151-166.
___ (2017). "La poésie et le
corps de la ville. Un entretien avec Karelle Ménine". Poésie et espaces publics, Lettres romanes, 71:3-4.
___ (2018). “Los tiempos del p(r)o(f)eta en Nicanor
Parra y Raúl Zurita”, Revista
Iberoamericana, LXXXIV:263, 391-406.
___(2016),
“La ficción histórica en dos
poemarios recientes (Cuadernos de guerra de Raúl Zurita y Nombres
propios de Yaki Setton)”. Studi Ispanici, XLI. 275-290.
___(2016), « Variations sur
le deuil dans la poésie récente du Cône Sud », MuseMedusa, 4, <http://musemedusa.com/dossier_4/genevieve-fabry/>.
FABRY, Geneviève e Ilse Logie (eds.) (2017). Imaginar el futuro. Resistencia y resiliencia
en la literatura y el cine hispanoamericanos contemporáneos., HéLix, 10, 1-18.
FABRY, Geneviève y Stéphanie VANASTEN
(2017). Poésie et espaces publics. . Poésie et espaces publics,
Lettres romanes, vol. 71, n°. 187-377.
FABRY, Geneviève & María Ángeles PÉREZ LÓPEZ
(2014), coord. del número especial dedicado a La actualidad de la posvanguardia, Guaraguao, año 18, n°45,
7-150.
FRIAS, Joana Matos; Pedro EIRAS y
Rosa Maria MARTELO (orgs.) (2018). Ofício Múltiplo: Poetas em outras artes.
Oporto:
Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa da Universidade do Porto y
Edições Afrontamento.
FRIAS, Joana Matos (2019). O Murmúrio das Imagens I. Poéticas da Evidência. Porto:
Afrontamento [Grande Prémio de Ensaio Eduardo Prado Coelho 2019].
___ (2019). O
Murmúrio das Imagens II. Modos de Ver [em] Ruy Cinatti. Porto: Afrontamento.
GRÄBNER, Cornelia
y CHAMBERLAIN, Daniel F. (eds.) (2015). Poetry
in Public Spaces. Monográfico de Liminalities:
A Journal of Performance Studies. 11:3.
GRÄBNER, Cornelia
(2015). ‘Public Spaces and Global Listening Spaces: Poetic Resonances
from the Movement for Peace with Justice and Dignity in Mexico’. Liminalities:
A Journal of Performance Studies, 11:3.
___ (2015).
“Dichtung im Hier und Heute: Die Konzertlesungen von Urs M. Fiechtner und
Sergio Veselyals politisch-kulturelle Irritation”, en S. Vesely et. al (eds.), Mit Möwenzungen in der Mehrzweckhalle. Ulm:
Edition Kettenbruch.
___ (2015). “Poetry
and performance: the Mersey Poets, the international Poetry Incarnation and
Performance Poetry”, en E. Larissy (ed.), The
Cambridge Companion to British Poetry since 1945. Cambridge: Cambridge University Press.
LOURIDO, Isaac (2015). "Marginalidad social y
antagonismo político en la poesía de Patricia Heras", en Cid/Lourido 2015:
219-236.
___ (2017). “Teoría del campo literario y
subalternidad. Perspectivas metodológicas para el estudio de la poesía en el
espacio literario ibérico”, en Margalida Pons y Antonio Méndez Rubio, Dossier Poesia experimental i dinamicitat
del camp literari: textos i contextos. Poesía y utopía. Valencia: Episteme.
___ (2018). "Espacios que se crean,
relaciones que transitan: enumeraciones en torno a poesía y antagonismo", en
Alberto García-Teresa (ed.), El verso por
asalto: poesía, desobediencia y construcción antagonista. Madrid: Tierra de
nadie Ediciones, 49-62.
MARTELO, Rosa Maria (2016). Os Nomes da Obra - Herberto Helder ou O Poema Contínuo. Lisboa
Documenta.
MEIRIM, Joana (eda./coauta.) (2018). E a minha festa de homenagem? Ensaios para
Alexandre O'Neill. Lisboa: Tinta da China.
MÉNDEZ RUBIO, Antonio (2015). Comunicación,
Cultura y crisis social. Temuco: Universidad de la Frontera.
___ (2016). Aprendiendo A mirar:
crisis social y crisis espacial en la imagen fílmica. Altre Modernità, 4, 15-40.
___ (2016). “La (in)comunicación social en los límites de la voz (Hacia una
poética de la crisis)”, en Ottmar Ette (ed.), Poéticas del presente: perspectivas críticas sobre poesía hispánica
contemporánea, Madrid / Frankfurt:
Iberoamericana Vervuert, 83-100.
___ (2016). Abierto por obras:
Ensayos sobre poética y crisis.
Madrid: libros de la resistencia.
___ (2017). “Cultura y poder. La relación entre comunicación, subjetividad
y crisis social”. Viento Sur,
150, 245-254.
___ (2017). ¡Suban a bordo!
(Introducción al fascismo de baja intensidad). Madrid: Editorial grupo 5.
___ (2018). “Poética y Política sin Mundo”. e-Lyra. Revista da
Rede Internacional Lyracompoetics, 11, 55-75.
MONTEAGUDO, Antía (2020). "Sitio distinto and Arte de Ser Portugués: two performances about the concept of nation" en Gant/Rocha Relvas (eds.) 2020: 213-235.
NOGUEIRA,
Carlos (2017). São Feitas de Palavras as
Palavras. Ensaios de Literatura Portuguesa, Porto, Edições Lusitânia.
___ (2017).
“Da Peleja de Cego Aderaldo com Zé Pretinho do Tucum à Peleja de Aderaldo Filho
do Cego com Alexandre o Neto de Zé Pretinho”. Atenea, 516, 221-232.
___ (2017).
“’Reprende […] onde o merece o vício’: a sátira na poesia do Classicismo e do
Maneirismo”. Romance Quarterly, 65:1,
21-29.
___ (2017).
“Venha a sátira mordente: a sátira na poesía romântica portuguesa”, Hispanófila, 181, 75-92.
___ (2017).
“Representação e construção de género na peleja brasileira”, Caravelle. Cahiers du Monde Hispanique et
Luso-Brésilien, 109, 145-160.
___ (2017). “Para
uma leitura dos poemas ‘À Inglaterra’ e ‘Marcha do Ódio’, de Guerra Junqueiro”,
Alea: Estudos Neolatinos, 19:3,
636-650.
___ (2017).
“A recolha e a edição de um cancioneiro popular português”, Anthropos, 112:1, 226-236.
___ (2017).
“Literatura de cordel brasileira e educação sociocultural e estética: o caso de
Manoel Monteiro”, Escritural. Écritures d’Amérique
Latine, 10.
___ (2018).
“Representações da morte no cancioneiro infantil e juvenil (oral e escrito)
português”, Romance Notes, 58:1,
85-94.
___ (2018).
“Alexandre O’Neill, poeta satírico?”, en Meirim (ed.) 2018: 59-74.
___ (2018). Resposta a Italo Calvino. Porto:
Livraria Lello [Prémio de ensaio Jacinto do Prado Coelho 2019].
___ (2019).
“Homossexualidade e homoerotismo em Valter Hugo Mãe”, en Francisco Topa y John
Greenfield (orgs.), Porto: CITCEM – Centro de Investigação Transdisciplinar
Cultura, Espaço e Memória, 383-404.
___ (2019). “As
teorias barroca e neoclássica da sátira”, Hispania:
A Journal Devoted to the Teaching of Spanish and Portuguese, 102:2,
203-215.
___ (2019).
“A sátira na poesia da Presença”, Symposium.
A Quarterly Journal in Modern
Literatures, 73:2, 87-97.
RETOLAZA, Iratxe y Danele SARRIUGARTE (2015).
Gizontzeko (andretzeko) garaia. Gabriel Arestirenimajinariopoetikoa eta
genero-eraikuntzak [El imaginario poético de Gabriel Aresti y la construcción
de género], Ea: HEA (Zaldiarri 6).
RETOLAZA, Iratxe et al. (2015). Guregenealogia feministak.
Euskal Herriko Mugimendu Feministaren kronikabat,
Emagin-Euskal Herriko Bilgune Feminista.
RETOLAZA, Iratxe (2016). “Imaginarios poéticos y
espacios coreográficos: la construcción de una recepción poética colectiva”, en
M. Pons y J.A. Reynés (eds.), Poètiques liminars:
imatge, escena, objecte, trànsit. Palma: Edicións UIB (Tecsed), 143-163.
___ (2018). “Poesía carcelaria, repertorio poético y
subjetividades en conflicto: el poemario Aldeerantziranabil de Ekhiñe Eizagirre”.
eLyra. Revista da Rede Internacional
Lyracompoetics, 11, 239-268.
___ (2018). “Poéticas experimentales en la resistencia cultural
vasca: Isturitzetik Tolosanbarru (1969)”, Kamchatka. Revista de análisis cultural,
12, 333-369.
___ (2019). “Bertsolariemakumeak vs idazleemakumeak:
kulturesparruak, kulturautoritateak eta genero-logikak”, en Miren Artetxe
Sarasola y Ane LabakaMayoz (coord.), Bertsolaritzafeminismotik (bir)pentsatzen,
UdakoEuskalUnibertsitatea, Bilbao, 313-342.
Outra bibliografía de referencia / Outra bibliografia de referência / Otra bibliografía de referencia / Bibliography of further reference works
ALÁEZ CORRAL, Benito (coord.) (2017). Conflictos de derechos fundamentales en el
espacio público. Zaragoza: Marcial Pons.
AMAR SÁNCHEZ, Ana María (2014). “Derrota, melancolía y
desarme en la literatura latinoamericana de las últimas décadas”. Revista Iberoamericana, 80, 7-21.
ARANCIBIA, Juan Pablo (2013). “Comunidad, tragedia y
melancolía: estudio para una concepción trágica de lo político”. Revista Grafía, 10:2, 111-142.
AVANESSIAN, Armen y Suhail MALIK (eds.) (2016). Der Zeitkomplex. Postcontemporary. Berlín: Merve.
BAKHTIN, Mikhail
M. (1990). Art and Answerability: Early
Philosophical Essays. Ed. por M. Holquist y V. Liapunov. Austin: University
of Texas Press.
BARTRA, Roger (1999). La sangre y la tinta. Ensayos sobre la condición postmexicana.
México: Océano.
___ (2004). El
duelo de los ángeles. Locura sublime, tedio y melancolía en el pensamiento
moderno. Valencia: Pretextos.
___ (2012). La
jaula de la melancolía. Identidad y metamorfosis del mexicano. México:
Random House- Mondadori.
___ (2013). Anatomía
del mexicano. México: Random House Mondadori.
BEVERLEY, John y
Hugo Achúgar (2002). La voz del
otro: testimonio, subalternidad y verdad narrativa. Guatemala:
Universidad Rafael Landívar.
BEVERLEY, John (2010). Testimonio: sobre la política de la verdad. México: Bonilla Artiga Editores.
BIEVINS, Jacob (ed.) (2008). Dialogism and Lyric Self-Fashioning: Bakhtin
and the Voices of a Genre. Selinsgrove: Susquehanna University Press.
BOUDREAU, Kathryn E. (2009).
“Slam Poetry and Cultural Experience for Children”. Forum on Public Policy Online, 1. https://eric.ed.gov/?id=EJ864822.
BUTLER, Judith (2009). Frames
of War. When Is Life Grievable? Londres / Nueva York: Verso.
ESKIN, Michael (2000).
“Bakhtin on Poetry”. Poetics Today, 21:2, 379-391.
FERNÁNDEZ DE ROTA, Antón (2009), “La singularidad histórica del movimiento
global”, en José Ángel Brandariz et al. (eds.), La globalización en crisis. Gubernamentalidad,
control y política de movimiento. Málaga: Universidad Libre Experimental,
105-130.
GARCÍA-TERESA, Alberto (ed.) (2018). El verso por asalto: poesía, desobediencia y
construcción antagonista. Madrid: Tierra de nadie
Ediciones.
FERNÁNDEZ-SAVATER, Amador
(2015). “Strenght and Power: Reimagining Revolution”. Spaces of Resistance
and Practices of Invention, Jeux Sans Frontières, 2, 31-37.
HINDERER, Walter (2012). “Politische Lyrik. Eine
heikle Angelegenheit”, literaturkrityik.de,
5, https://literaturkritik.de/public/rezension.php?rez_id=16648#_ednref5.
KARATZOGIANNI, Athina y Andrew ROBINSON (2013). Power, Resistance and Conflict in the
Contemporary World: Social Movements, Networks and Hierarchies. Londres:
Routledge.
LEVINE, David P. (2017). Psychoanalysis, Society, and the Inner World: Embedded Meaning in
Politics and Social Conflict. Londres: Routledge.
MCKEOW, Shelley et al. (eds.) (2016). Understanding Peace and Conflict Through
Social Identity Theory: Contemporary Global Perspectives. Berlín: Springer.
MORENO CABALLUD, Luis (2018). Culturas de cualquiera: Estudios sobre
democratización cultural en la crisis del neoliberalismo español. Madrid: Acuarela.
MOULY, Cécile y
Esperanza HERNÁNDEZ (2019). Civil
Resistance and Violent Conflict in Latin America: Mobilizing for Rights.
Basingstoke: Palgrave Macmillan.
NOWOTNY, Stefan y
Gerald RAUNIG (2016). Instituierende Praxen. Bruchlinien der Institutionskritik. Viena: eipcp/transversal texts.
OPSTRUP, Kasper (2017).
The Way Out: Invisible Insurrections and
Radical Imaginaries in the UK
Underground 1961-91. Wivenhoe / New York / Port Watson: Minor Compositions.
PIERSON, Stephen
(2012). “A Bibliographic Note and Bibliography on Bakhtinian Studies in
Poetry”. Social Science Research Network.
<https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2023643>.
RAMAZANI, Jahan (2013). Poetry and Its Others:
News, Prayer, Song, and the Dialogue of Genres. Chicago: University of
Chicago Press.
RAUNIG, Gerald y
Gene RAY (eds.) (2009). Art and
Contemporary Critical Practice. London: mayflybooks.
ROZADOS LORENZO, Lara (2018). A performatividade como estratexia de resistencia
en catro poetas galegas contemporáneas: Xiana Arias, Paula Carballeira, Andrea
Nunes e María Rosendo. Tesis doctoral. Universidade
de Santiago de Compostela.
SAGUISAG, Lara (2007).
“Performance, Politics, and Poetry for Children: Interviews with Michael Rosen
and Benjamin Zephaniah”. Children’s
Literature Association Quarterly, 32:1, 3-28.
SCANLON, Mara
(2007). “Ethics and the Lyric: Form, Dialogue, Answerability”. College Literature, 34:1, 199-215.
SCANLON, Mara y
Chad ENGBERS (eds.) (2014). Poetry and
Dialogism: Hearing Over. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
STYLES, Morag,
Louise JOY y David WHITLEY (2010). Poetry
and Childhood. Stoke-on-Trent: Trentham Books.
VALLACHER, Robin
et al. (2013). Attracted to Conflict:
Dynamic Foundations of Destructive Social Relations. Berlín: Springer.
VILLACAÑAS, José Luis (2008). Poder y conflicto. Estudios sobre Carl Schmitt. Madrid: Biblioteca Nueva.
WESLING, Donald
(2003). Bakhtin and the Social Moorings
of Poetry. Lewisburg:
Bucknell University Press.
No comments:
Post a Comment